Нещодавно дуже бурхливо обговорювалася новина про те, що Uber 9 лютого 2016 року вніс зміни у користувальницьку угоду, ніж зняв із себе будь-яку відповідальність за якість послуг та безпеку пасажирів.
Пізніше з'ясувалося, що насправді угода користувача редагувалась через необхідність прописати умови відповідальності перед користувачами нових сервісів з доставки їжі UberEATS і товарів з магазинів UberRUSH.
Як повідомив директор з корпоративних комунікацій компанії в СНД Олександр Костиков, рівень відповідальності Uber перед пасажирами не змінився в новій угоді користувача і залишився на колишньому рівні. Тільки він був описаний іншими словами.
Ось як зараз сформульована фраза, що обговорюється: «компанія Uber не забезпечує здійснення перевезень або логістичних послуг і не функціонує як транспортна компанія, і що такі перевезення або логістичні послуги надаються незалежними сторонніми підрядниками, які не є співробітниками компанії Uber або її афілійованих осіб».
Відшкодовувати збитки компанія так само не буде - Uber зняв з себе відповідальність за будь-які «непрямі, випадкові непередбачувані, фактичні, штрафні або подальші збитки, втрачені дані, тілесні ушкодження або матеріальні збитки, будь-які збитки, зобов'язання чи збитки ». До того ж, позовні претензії користувачів до Uber не можуть перевищувати 500 євро за всіма пунктами шкоди.
Вірогідно, користувач може розраховувати тільки на те, що зможе довести в суді за загальним законодавством. А за користувальницькою угодою Убер нікому нічого не винен.
Таким чином Убер позиціонує себе як виключно технологічна компанія, що надає технологічне рішення, яке з'єднує користувача з виконавцем.
Є ще один спірний момент - ті, хто прийняв цю користувальницьку угоду, визнають, що можуть користуватися постачальниками транспортних послуг без офіційної ліцензії.
Конкуруючі сервіси - Gett, «Яндекс.Таксі», на відміну від Uber, працюють тільки з ліцензованими перевізниками. У цьому випадку клієнти мають можливість подати позов проти них при виникненні будь-яких проблем.
Для користувачів небезпека такої схеми від компанії Убер полягає в тому, що у разі ДТП чи надзвичайних подій пасажир буде змушений вести розгляд із конкретним водієм, а не з компанією. Uber, у її нинішньому форматі, не несе відповідальності ні за пасажира, ні за водія. Компанія-посередник також не несе жодної відповідальності – вона лише надає доступ до цієї самої технологічної платформи.
Незважаючи на те, що через цю причину виникли розбіжності між урядом Москви та Uber, поки керівництво Uber не надало однозначної відповіді на пропозицію внести правки в угоду та обмежитися роботою лише з ліцензованими водіями. Існує загроза того, що проти Uber можуть подати позов із вимогою заборонити сервіс на території Москви.
А що ж у Києві? Місцева влада всіляко сприяє приходу на ринок транспортних послуг компанії Убер. Однак таксисти явно не в захваті від нового конкурента, який працюватиме не цілком легально.
Бо за кермом автомобіля Uber може сидіти будь-яка людина, зокрема без спеціальної ліцензії, київські перевізники вбачають пряму загрозу своїм доходам. Якщо врахувати, що зараз оплата таксі у Києві на межі рентабельності, то таксистам не позаздриш.
Щоб зняти з себе відповідальність, Uber використовує свій звичайний прийом – посередницькі структури, які офіційно представляють компанію в окремо взятій країні. Україна не виняток – роль компанії-прокладки грає Uberlin.com.ua.
Принаймні саме на цьому сайті проводиться відбір водіїв. Хоча назвати добором цю процедуру можна з натяжкою. Щоб зареєструватися, потенційних водій має надати стандартний набір документів: права, техпаспорт, страховка та кілька фотографій автомобіля. На сайті також пропонують свою допомогу в отриманні ліцензії, якщо водій не має.
Проходження перевірок на знання міста та будь-яких інших тестів немає, буде лише вступний інструктаж тривалістю одну годину перед першим виходом на роботу.
У зв'язку з існуванням компанії-прокладки водій повинен розуміти, що з нього тричі візьмуть плату за можливість використання фірмової програми:
- 5% - податок;
- до 20% комісія, яку бере безпосередньо сам Убер;
- 6%-10% - бере фірма прокладка (у нашому випадку Uberlin.com.ua).
Тепер підіб'ємо підсумки, що привнесе Убер на наш ринок пасажирських перевезень:
- водієм може бути будь-яка людина, яка має машину відповідного класу, водійські права та стаж водіння більше 3 років;
- водій повинен бути готовий сплачувати податок та комісії;
- водій повинен усвідомлювати, що у разі непередбачених подій (у тому числі ДТП), розбиратися та відповідати доведеться йому особисто.
Сподіватимемося, що пасажири з приходом Убер в Україну отримають європейський сервіс за адекватну ціну.