Україна

Правове регулювання вантажоперевезень. Просто про складне

підписання договору

Клієнтам транспортних компаній здається, що в процесі доставки вантажів немає нічого складного, але насправді ця галузь потребує чіткого регулювання. Здійснюється за допомогою норм Цивільного Кодексу, Господарського Кодексу, Податкового Кодексу України. Усі вони покликані захистити права клієнта і перевізника. Закони встановлюють правила гри.



Вся справа в договорі

Кожен аспект взаємовідносин клієнта та перевізника має бути описаний у договорі, який укладається між ними. Якщо під час передачі вантажу на перевезення ви не оформляєте жодних документів, це вже має насторожувати. Договір має підтверджувати будь-які переміщення – починаючи з кореспонденції, речей та до пасажирських перевезень. Наприклад, для пасажирських перевезень підтвердженням укладання такого договору є квиток та багажна квитанція (якщо така видається). Умови надання послуг з перевезення пасажирів дуже прості:

  • клієнт зобов'язується заплатити за проїзд та розміщення багажу;
  • перевізник зобов'язаний доставити пасажира та його поклажу з пункту відправки до пункту призначення.

Все елементарно, але хто думає про це, купуючи в касі квиток?

З перевезенням вантажу – те саме. Договір на такі послуги укладається письмово і підтверджується найчастіше транспортною накладною або аналогічними документами. Відповідно до них, перевізник зобов'язаний доставити вантаж у строк, у належному стані, до певного пункту призначення та передати його одержувачу. Замовник повинен оплатити послугу доставки. Розмір оплати визначається також договором, отже читати його слід уважно. Іноді трапляються випадки, коли такса встановлюється законом, але про це вам повідомлять представники компанії.

Якщо ви не замовляли доставку додому, вантаж ви зможете отримати у пункті призначення, на найближчому складі фірми, але тільки після того, як буде сплачено транспортування. Це не суперечить законодавству. Так перевізники «страхують» себе від нечесних клієнтів.

Іноді буває не зайвим перевірити, на якому саме транспорті буде доставлено ваш вантаж. Якщо стан автомобіля вас не влаштовує або викликає побоювання, можна вимагати замінити його на відповідний.

При відправленні вантажу – ще до стадії оформлення – бажано ознайомитись з порядком його пакування та маркування. Зробити це можна на сайтах фірм. У перевізників бувають досить чіткі вимоги щодо пакування вантажу. Вони можуть навіть відмовитися перевозити речі, «неправильно» оформлені та промарковані клієнтом.

Важливість договору і в тому, що саме в ньому прописується те, як занурюватиметься і вивантажуватиметься вантаж, який ви довірите

вантажна машина на долоні

транспортної компанії, реальні терміни доставки. Ми можемо наївно орієнтуватися на рекламні листівки або барвистий бігборд компанії, тоді як фактичні терміни, записані в договорі, відрізнятимуться від заявлених у рекламі.

Страхування допоможе захистити ваші речі у разі виникнення непередбачених обставин. Вона також складова частина договору. Прочитайте договір та з'ясуйте, чи страхується вантаж та яка сума відшкодування можливого збитку.

Довгостроковий договір – серйозне зобов'язання

Дуже часто ті чи інші компанії потребують регулярної доставки вантажів на далекі відстані. Наприклад, при постійному розвезенні товарів із центрального складу до регіональних філій. Оформляти договори на кожний випадок транспортування – довго і невигідно, тому в таких ситуаціях оформляється довгостроковий договір на доставку.

За ним клієнт зобов'язаний надавати транспортній компанії певні обсяги вантажів із встановленою періодичністю, наприклад, раз на тиждень доставку 1 тонни товарів з одного міста до іншого. Перевізник повинен забезпечити своєчасне та якісне транспортування отриманого вантажу.

Довгострокові договори класифікують за видом транспорту, яким здійснюватиметься перевезення:

  • довгостроковий – для транспортування поїздами;
  • навігаційний – для внутрішнього флоту (річкового транспорту);
  • спеціальний – для доставки літаком;
  • річний – коли для транспортування використовують машини.

Укладаються такі договори за згодою обох сторін, які беруть участь в угоді. Звичайно ж, умови перевезення не повинні суперечити нормам законодавства, які прописані в кодексах та інших нормативно-правових документах, що регулюють цю сферу діяльності підприємств. Часто в договорах передбачаються інші умови, що безпосередньо не стосуються транспортування вантажу. Наприклад, штрафи за недотримання термінів, псування вантажу.

Відповідальність за недотримання договору

Бо договір обов'язковий для виконання, то порушення прописаних у ньому умов тягне за собою «покарання».

Спочатку розглянемо відповідальність за порушення при перевезенні пасажирів – адже саме з цією частиною транспортних послуг ми стикаємося найчастіше.

три вантажні машини

  1. Компанія, яка надає послуги, зобов'язана виплатити штраф за затримку транспорту, призначеного для перевезення пасажирів, а також за затримки на маршруті, що спричинили запізнення. Розмір компенсації встановлюється тим самим договором чи законодавством. Перевізник може і не сплачувати штраф, якщо доведе, що збої в розкладі викликані непередбаченими обставинами або необхідністю термінового ремонту.
  2. Якщо пасажир відмовиться від поїздки через запізнення транспорту, то перевізник зобов'язаний повернути повну вартість квитка.
  3. Якщо транспортна компанія не доставила пасажира вчасно до місця пересадки, внаслідок чого людина втратила гроші за квиток на подальший шлях, вона має відшкодувати пасажиру вартість невикористаного квитка.

При порушеннях у доставці вантажів також передбачаються певні санкції:

  1. Компанія зобов'язана заплатити штраф за не наданий вчасно транспортний засіб для перевезення вантажу, а клієнт – за відсутність вантажу для доставки. Його розмір передбачений довгостроковим договором чи законодавством.
  2. За порушення термінів доставки перевізник також заплатить пеню (або виплатить передбачену договором компенсацію).
  3. Оскільки транспортна компанія повністю відповідає за вантаж під час транспортування, то і відшкодування будь-яких збитків, пов'язаних із пошкодженням або втратою вантажу, лягає на плечі перевізника. Звичайно, якщо це трапилося не з його вини, то й компенсація виплачує не він.
  4. Якщо вантаж не був виданий одержувачу протягом 30 днів, він вважається загубленим і перевізник виплачує компенсацію. Звісно, у договорі можна передбачити і триваліший термін зберігання. У разі, коли після вантажу все ж таки буде доставлено адресату, клієнт повинен повернути виплачені кошти в повному обсязі.

І насамкінець побажання: уважно читайте всі документи, які підписуєте.

рукостискання біля вантажної машини