Можна впевнено сказати, що ринок таксі в Україні відбувся – конкуренція, досить велика кількість робочих місць, якість послуг контролюється гаманцем споживача.
Тим не менш, у нинішній складний для держави час чиновники вирішили потурбуватися про написання проекту нового закону, який регламентує діяльність таксі.
Хто ж насправді зацікавлений у такій ініціативі, хто виграє? Яка користь від цього закону буде таксистам, пасажирам та державі? Які корупційні ризики та як ці ризики мінімізуватимуть? Хотілося б почути відповіді на ці запитання від ініціаторів цього законотворчого процесу.
Адже за традицією будь-яка ініціатива державних мужів нічим добрим не закінчується – ну не може чиновник думати про благо народу та країни, свій гаманець та п'ята точка якось ближче.
Та й за великим рахунком, навіщо взагалі потрібен спеціальний закон для таксі, до того ж ще й написаний на кшталт 80-х років?
Що пропонується змінити закон?
Ось які головні зміни пропонується внести:
- Вимоги як до суб'єктів господарювання:
- наявність держреєстрації як суб'єкта підприємницької діяльності
- наявність ліцензії на право надавати послуги на території певного населеного пункту
- відповідність автомобіля нормативним вимогам
- документ про страхування пасажира
- Обов'язкова держреєстрація диспетчерських
- Встановлюється право контрольних закупівель органами перевірки
- Технічні вимоги до автомобіля – окремий підзаконний акт
- Великі штрафи за порушення законів
Чи потрібний взагалі спеціальний закон про таксі?
Відразу виникає питання - що тут такого неординарного, чого не потрібно від підприємців, які займаються іншою діяльністю? Будь-яка людина, яка займається підприємницькою діяльністю на території України, має бути зареєстрована як підприємець. Або він має діяти від імені юридичної особи, тобто бути найманим працівником. Таксисти не виняток. Те саме стосується диспетчерських.
Якщо таксистам потрібно отримувати ліцензію, то включіть їх до Закону «Про ліцензування певних видів господарської діяльності». Хоча знову ж таки, навіщо потрібна ліцензія? Це лише збільшення вартості послуг, витрата часу та ще одна корупційна складова.
Право на контрольну закупівлю. Так встановіть єдині прозорі правила проведення перевірок будь-якої господарської діяльності. Навіщо встановлювати спеціальні правила?
Зараз усім суб'єктам господарювання, які працюють із готівкою, потрібно встановлювати касові апарати. Додайте в цей нормативний документ вимогу для таксі - касовий апарат з інтегрованим таксометром.
Штрафи. Навіщо встановлювати особливі штрафи? Має бути єдині штрафи за порушення законодавства у сфері господарської діяльності. І вони мають бути так прописані, щоб не були предметом основного заробітку органів контролю.
Після ознайомлення з цим проектом мимоволі дійшов висновку, що закон пишеться виключно для того, щоб чиновники мали законні підстави для особистого збагачення.
Не заважайте людям працювати! Держава повинна встановити єдині прості правила для всіх суб'єктів господарської діяльності та турбується лише про збирання та облік податків. Решту має зробити ринок. Споживач сам займеться контролем якості. А якщо пасажири розраховуватимуться за послуги таксі карткою, то й питання податкової звітності та сплати податків взагалі не стоятиме.